ביטוח חובה, צד ג' ומקיף

אנשים רבים שאני פוגש מתבלבלים פעם אחר פעם בהבדלים בין ביטוחי הרכב השונים. בלבול זה עלול להיות קריטי, שכן במידה ולא עשיתם ביטוח רלוונטי עבורכם, הדבר עלול להיות לעת צרה בעוכריכם – עד כדי פשיטת רגל או נזק כספי בלתי הפיך.

במאמר זה נעשה מעט סדר בהבדלים בין ביטוחי הרכב השונים:

ביטוח חובה – כשמו כן הוא, חובה לעשות ביטוח לכל רכב בישראל. נהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף הינה עבירה פלילית ואף עשויה לשלול את הפיצוי בגין נזקי הגוף. ביטוח החובה מקנה פיצוי כספי במידה ונפגע בתאונת דרכים נהג הרכב, נוסע הרכב או הולך רגל.

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים הוא תובע את ביטוח החובה שלו בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. נוסע ברכב תובע את ביטוח החובה של נהג הרכב וגם הולך הרגל תובע את ביטוח החובה של נהג הרכב.

במידה ונהג הרכב נהג ללא ביטוח חובה בתוקף, תובע הנוסע/הולך הרגל את "קרנית" (גוף מטעם המדינה שנותן פיצוי לנפגעים בתאונות דרכים כאשר נהג הרכב נהג ללא ביטוח/תאונות פגע וברח). לאחר שקרנית משלמת את הכסף היא תתבע את נהג הרכב באופן אישי וזה האחרון יצטרך לשלם לקרנית את כל סכום הפיצוי אותו שילמה לנוסע/הולך הרגל, כולל הוצאות משפט וכדומה.

ביטוח צד ג' – ביטוח שמכסה פגיעה ברכוש של צד שלישי. אנשים רבים טועים לחשוב כי מדובר רק בנזק לרכבים אחרים, אך ישנן תאונות רבות בהם אנשים פוגעים בעמודי חשמל, חנויות ודברים נוספים שעולים על כל דמיון. נהיגה ברכב ללא ביטוח צד ג' עם כיסוי הולם (הסטנדרט הוא כיסוי של עד 500,000 שקלים לנזק), תגרום לנהג הרכב סיכונים בלתי סבירים בדרכיו, אשר עלולים להביא לכדי פשיטת רגל או התרוששות.

חשוב לציין, כי את הביטוח מפעילים רק כאשר נהג הרכב אשם בתאונה. במידה והוא אשם, יצטרך לשלם רק את עלות ההשתתפות העצמית (ועליית הפרמיה העתידית) וחברת הביטוח תשלם את יתרת התשלום.

ביטוח מקיף – ביטוח שמכסה נזקים שנגרמו לרכב שלכם, לרבות נזק כולל לרכב שמוביל להשבתתו וכן במקרה בו נגנב הרכב. יש לציין כי ביטוח מקיף כולל גם ביטוח צד ג'.

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן