האם אמא שראתה את ילדתה פגועה לאחר תאונה, נחשבת כנפגעת בתאונת דרכים?

לפני כ-23 שנה התחוללה מהפכה אמיתית בתחום דיני הנזיקין בישראל וזאת לאחר שנקבעה בבית המשפט העליון הלכת "אלסוחה".

ההלכה אומרת כי במקרים מסוימים ניתן יהיה להכיר באדם כנפגע בתאונת דרכים, גם אם הוא אינו מעורב בתאונה עצמה, אלא יש לו מעורבות פסיכולוגית חיצונית לאירוע. הסיפור בהלכת אלסוחה הוא סיפור קשה ביותר, בו נפגע הילד דוד דהאן בשנת 1982 בתאונת דרכים קשה ועדיין לא מלאו לילד שש שנים.

הילד דוד הובהל לבית החולים הדסה עין כרם ולאחר 24 שעות נפטר. הוריו של הילד לא היו עמו בזמן התאונה, אך הגיעו לבית החולים וראו אותו כשהוא מתייסר בשעותיו האחרונות.

לאחר התאונה הגישו ההורים תביעה בגין הנזקים הנפשיים שנגרמו להם. השוני הוא שאת התביעה הם הגישו במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בית המשפט השלום קיבל את תביעתם, בערעור דחה בית המשפט המחוזי את התביעה ואילו בערעור הנוסף קיבל בית המשפט העליון את תביעתם של ההורים וקבע כי יש להכיר בהם כנפגעים במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בפסיקה עצמה יצר בית המשפט העליון 4 קריטריונים מצטברים שעל פיהם ניתן להכיר באדם כנפגע בתאונת דרכים בתחום הנפשי, גם אם הוא לא היה מעורב באירוע עצמו.

הקריטריון הראשון הוא הקרבה המשפחתית לנפגע בתאונת הדרכים. ככל שהנפגע בתאונת דרכים, קרוב קרבת דם לנפגע בתחום הנפשי, אזי תתגבר הנטייה להכיר בנפגע בתחום הנפשי גם כנפגע בתאונת דרכים.

הקריטריון השני הוא התרשמות ישירה מהאירוע. ככל שהנפגע בתחום הנפשי קולט בחושיו בטווח המידי את אירוע התאונה, אזי הוא משפר את סיכוייו להיות מוכר כנפגע בתאונת דרכים.

הקריטריון השלישי הוא קירבה סיבתית בין הנזק שנגרם לנפגע הנפשי לבין האירוע עצמו. רצוי שתהיה קירבה בזמן לאירוע או למקום האירוע כדי להיות מוגדר כנפגע בתאונת דרכים, אך זהו אינו עניין מחייב.

הקריטריון הרביעי והחשוב מכל הוא מידת הנזק. ישנה מחלוקת בפסיקה האם גם נפגע חיצוני שיש לו נזקים קלים בתחום הנפשי, ייכנס להגדרה של נפגע בתאונת דרכים. ישנם שופטים שפסקו כי גם אדם חיצוני לאירוע, אשר קבעו לו נכות קלה בתחום הנפשי, ייכנס להגדרה של נפגע בתאונת דרכים. מאידך, שופטים אחרים פסקו כי במידה ורוצים להכניס אדם חיצוני להגדרה של נפגע בתאונת דרכים, נדרש להוכיח כי נגרמה לו נכות קשה בתחום הנפשי.

חשוב לדעת, כי תיקים אלו המתבססים על הלכת "אלסוחה" הינם תיקים מסובכים ביותר וההלכה אף התפתחה במשך השנים. במידה וקרוב משפחתכם נפגע בתאונת דרכים ולכם נגרמה פגיעה נפשית בעקבות כך, דעו כי במקרים מסוימים תוכלו לקבל פיצוי כספי גם עבורכם ולעיתים בסכומים ניכרים ביותר.

 

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן