האם אתם נכנסים להגדרה של תאונת עבודה?

מדי יום ביומו מתרחשות בישראל מאות תאונות עבודה. על רובן כלל איננו שומעים, שכן מטבע הדברים, התקשורת מפרסמת אירועים קשים בלבד. אולם, חשוב לדעת כי מספר תאונות העבודה בישראל הינו גבוה מאוד ובדרך כלל מי שנותר להתמודד במערכה הקשה מול הביטוח הלאומי הינו הנפגע עצמו ומשפחתו.

למרבה הצער, סטטיסטיקת הפגיעות בעבודה תמשיך להתקיים, אך מומלץ מאוד לקיים משנה זהירות וזאת על מנת שלא להיכנס לסטטיסטיקת הנפגעים.

אבקש לסקור את ההגדרות בחוק הביטוח הלאומי של תאונת עבודה וכיצד ניתן להיכנס לגדרן:

  1. התאונה אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו או ממקום שבו הוא לן, אף אם אינו מעונו.
  2. התאונה אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח מן העבודה למעונו או ממקום עבודה אחד למשנהו, ועקב נסיעתו או הליכתו זו.
  3. התאונה אירעה תוך כדי עבודתו של המבוטח, במקום העבודה אובסביבתו הקרובה ביותר, בעשותו להצלת גוף או רכוש או למניעת נזק או סכנה לגוף או לרכוש.
  4. התאונה אירעה תוך כדי עבודתו של המבוטח עקב פגיעה שאינה תוצאה מהעבודה ונגרמה בידי אדם אחר בכלי או בחפץ אחר, הנמצאים במקום העבודה או בקרבתו הקרובה ביותר לצרכי העבודה, או הנמצאים שם דרך קבע אף שלא לצרכי העבודה, והנפגע לא היה שותף לגרימת הפגיעה.
  5. התאונה אירעה למבוטח שהוא עובד, בהפסקה שנקבעה על דעתהמעביד ושאינה עולה על שלוש שעות, במקום שבו המבוטח או העובדים במקום עבודתו סועדים, והתאונה אירעה בקשר לעבודה או עקב סיכוני המקום או תוך כדי סעדו באותו מקום ועקב כך או תוך כדי נסיעתו או הליכתו למקום כאמור מהעבודה או בחזרה ממנו לעבודה ועקב נסיעתו או הליכתו זו.
  6. התאונה אירעה למבוטח שהוא עובד, במקום שבו משתלם שכרו, או תוך כדי נסיעתו או הליכתו למקום כאמור ועקב נסיעתו או הליכתו זו.
  7. התאונה אירעה למבוטח שהוא עובד, תוך כדי מילוי תפקידו כחבר ועד עובדים שבמקום עבודתו ועקב מילוי תפקידו כאמור, או תוך כדי נסיעתו או הליכתו לשם מילוי תפקידו כאמור או בחזרה ממנו ועקב נסיעתו או הליכתו זו, ובלבד שלא חלה בהן הפסקה או סטייה של ממש מהדרך המקובלת (לעניין זה דין חבר ועד מושב עובדים כדין חבר ועד עובדים).
  8. התאונה אירעה למבוטח שהוא עובד תוך כדי נסיעתו או הליכתומהעבודה או ממעונו למקום הבחינה (בחינה לצורך רכישת מקצוע), או בחזרה למקום העבודה או למעונו ועקב נסיעתו או הליכתו זו.

אבקש להבהיר כי הגדרות אלו שנלקחו (ונערכו על ידי כותב המאמר) מחוק הביטוח הלאומי, אינן מצטברות ומספיק להיכנס רק להגדרה אחת, על מנת שניתן יהיה לקבל הכרה בביטוח הלאומי כנפגע בתאונת עבודה.

חשוב לשים לב, כי ניתן לעיתים לפרש הגדרות אלו במספר מובנים. כך שאם נדחיתם על ידי המוסד לביטוח הלאומי, לאחר שנפגעתם בתאונת עבודה, אל תאמרו נואש. ערערו על קביעתו של המוסד לביטוח הלאומי ופעמים רבות אף תנצחו.

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן