הסוף לאפליית ילדים בפציעותיהם

כאשר ילד נפצע בתאונת דרכים, תאונה בבית הספר, בבית או בכל מקום אחר, בית המשפט פוסק לילד פיצוי בגין מספר מרכיבים, והכל בהתאם לשיעור נכותו של הילד הפגוע.

רכיב מרכזי במיוחד הוא רכיב של אובדן כושר ההשתכרות בעתיד של הילד כתוצאה מהתאונה. המצב המשפטי היום הוא שברירת המחדל בחישוב פסיקת הפסד כושר השתכרות אצל קטין, נגזר מהשכר הממוצע במשק (כ- 9,700 ₪ כיום) כפול מספר השנים שנותרו לילד עד גיל 67 (גיל הפרישה). ההכפלה במספר השנים נעשית בדרך של היוון לפי ההנחה שהכסף שיתקבל יושקע ויישא תשואה ממוצעת של 3% ריבית. יש לציין, כי אצל קטין מבוצע בחישוב זה גם היוון כפול מיום החישוב ועד הגיעו לגיל 21.

יוצא מזה, כי אצל קטינים, נכויות בשיעור נמוך ביותר, יכולות להביא לפיצוי בסכומים גבוהים ביותר, עשרות אלפי שקלים, מאות אלפי שקלים ובנכויות גבוהות הסכומים מגיעים גם למיליוני שקלים.

החישוב הנ"ל של פיצוי לקטין מחושב כיום ללא קשר למוצאו של הנפגע, למינו ולמגזר אליו הוא משתייך.

זהו המצב המשפטי כיום, אולם, בעבר בתי המשפט נהגו לפסוק פיצויים נמוכים יותר (שהתבססו על שכר ממוצע נמוך יותר מהנורמה) למגזרים שונים, אשר היו ידועים כמגזרים אשר אחוזים נמוכים המשתייכים להם עובדים בפועל, או שרק אחוז נמוך מהמשתייכים להם מגיעים לגובה השכר הממוצע במשק.

האפליה הזו התרחשה גם בין בנים ובנות במגזרים מסוימים ובית המשפט פסק פיצויים שונים במידה ומדובר היה בקטין ממגזר מסוים או בקטינה מאותו מגזר.

לפני כעשרים וחמש שנה התחילה מגמה המתקנת את המצב ומפסיקה את האפליה המתמשכת. המגמה הובילה את המטריה המרכזית והיא שבתי המשפט בישראל לא יחרצו את גורלו של הקטין עוד בטרם גדל, רק על סמך סטטיסטיקה או הכללות מסוימות, אלא יפצו אותו על סמך הפוטנציאל שיש לכל ילד במדינה חופשית כמדינת ישראל, ללמוד, להשכיל בתארים אקדמיים ולהרוויח את הסכום החודשי המקסימאלי אותו הוא יכול להרוויח.

שינוי זה הינו משמעותי ואף שכיום הוא נדמה כטריוויאלי, בעבר חברות הביטוח עשו הכל כדי למנוע את שינוי המגמה לעובדה קבועה. גם כיום צצות מדי פעם טענות מסוג זה אצל מבטחות שונות.

הורים, חשוב שתבינו כי במידה וילדכם נפצע בתאונה כלשהיא, הדבר מצער ביותר, אך את הנעשה אין להשיב. כעת, יש להתרכז כמובן בהחלמתו של הילד, אך גם כמובן לפעול ולקבל את הסכום המקסימאלי המגיע לילדכם בעקבות פציעתו בתאונה.

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן