נפילת מכסה מנוע על היד בבדיקת שמן ומים – תאונת דרכים

בבית משפט השלום בכפר סבא ניתן בחודש ספטמבר 2018 פסק דין חדש.

פסק הדין מעניין מאוד ויכול ללמד אותנו הרבה על הלך הרוח בבית המשפט בנוגע לסוגיות  שמתעוררות באופן קבוע, האם אירועים מסוימים שמתרחשים ברכב יכולים להיכנס להגדרת החוק של תאונת דרכים, או שמה הם ייכנסו להגדרה של תאונה רגילה שאיננה תאונת דרכים.

המשמעות האם תאונה נכנסת להגדרה של תאונת דרכים יכולה להיות עצומה, שכן לא משנה אם אדם שנפגע בתאונת דרכים אשם או לא. במידה ויש לרכב ביטוח חובה ולנפגע רישיון נהיגה בתוקף אם הוא הנהג, הרי שהוא זכאי לפיצוי אוטומטי במידה ונפגע נזק גוף. כל המחלוקת עם חברת הביטוח תהיה כמה צריך לשלם לאותו נפגע. זאת אומרת לפעמים הסוגיה היא על עשרות אלפים לפעמים על מאות אלפים ולפעמים גם על מיליונים.

אז לעניין פסק הדין מעשה שהיה כך היה, בחור צעיר תכנן לנסוע לתפילה ואחר כך לאסוף את ארוסתו. לצורך אותה נסיעה הוא רצה לבדוק שמן ומים ברכב. אנו יודעים איך בודקים שמן ומים, פותחים את מכסה מנוע, מקבעים אותו ואז בודקים עם נייר את המדיד. זה בדיוק מה שאותו בחור עשה ליד הבית שלו, אלא שכנראה הוא לא בדיוק קיבע את מכסה המנוע ולכן המכסה נפל לו על יד ימין וגרם לפציעה.

אותו בחור הגיש תביעה לחברת הביטוח שלמה סיקסט והיא "למרבה פלא", כמובן במרכאות, דחתה אותו וטענה שלא מדובר באירוע שמוגדר כתאונת דרכים ולכן הם לא מוכנים לשלם לו אגורה שחוקה.

בבית משפט השלום בכפר סבא נוהל הליך. חברת הביטוח טענה שבדיקה של שמן ומים היא איזושהי פעולת לוואי, טיפול בית (כי זה נעשה ליד הבית) ולכן לא ניתן לראות את הפעולה הזאת בגדר של שימוש ברכב. הנפגע לעומת זאת טען כי יש לראות את הפעולה של בדיקת שמן ומים כשימוש ברכב, שכן התכנון שלו היה מיד לאחר מכן להתחיל בנסיעה וזאת פעולה שהיא נחוצה כדי להתחיל לנסוע ולכן יש להגדיר אותה כשימוש ברכב.

בית המשפט דן בסוגיה וקבע כי אכן צודק הנפגע ומדובר באירוע שנכנס להגדרה של תאונת דרכים. בית המשפט קבע כי מדובר בשימוש מוכר של בדיקה סטנדרטית, ומכסה המנוע שנפל על הנפגע מקיים את ההגדרה בחוק של הינתקות או נפילה של חלק מהרכב ולכן האירוע נכנס להגדרה של תאונת דרכים.

בית המשפט קבע גם, כי מאחר והתכנון של הנפגע היה לצאת מיד לאחר בדיקת השמן ומים, עם הרכב כדי להתפלל ולאסוף את ארוסתו, הרי שהרמת מכסה המנוע הייתה לצורך תחבורה ולכן נפילת המכסה על ידו של הנפגע נוצרה עקב מטרת תחבורה ובגלל זה מדובר באירוע שניתן להגדיר אותו כתאונת דרכים.

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן