עורך דין תאונות תלמידים

תאונה של ילד מכאיבה כפליים. גם לילד עצמו וגם להוריו. למרבה הצער, תאונות של תלמידים בדרום הן נפוצות מאוד. הסיבה העיקרית לכך היא שמדינת ישראל מזניחה את תשתיות גני השעשועים בדרום וכן את המתקנים בבית הספר.

העיר אילת היא עיר נופש בישראל, אשר רבים נוהרים אליה, אך לעיתים מתעלמים מהעובדה שאילת מרובת המלונות היא גם פוטנציאל נזק גדול ביותר לילדים רבים, בתאונות של החלקה, טביעה, נפילה ממקומות גבוהים וכיו"ב.

גם ערים אחרות בדרום, כגון דימונה, ירוחם ובאר שבע ואף נתיבות, שדרות ואופקים סובלות רבות מהזנחה של התשתיות. הזנחה זו מייצרת קרקע פוריה לתאונות של תלמידים, אשר לעיתים מותירות תאונות אלו גם נכויות קבועות לילדים.

במידה וילדכם נפצע בתאונה, רצוי מאוד לבחור עורך דין תאונות תלמידים מקצועי. דבר זה ימקסם את הפיצוי של ילדכם מול חברות הביטוח וייצור מעטפת הגנה כלפי ילדכם. לעיתים מדובר על סכומים של מאות אלפי שקלים ואף מיליונים, כך שבחירה של עו"ד תאונות תלמידים נכון בשבילכם, יכול להיות ההבדל בין פיצוי קטן ובין פיצוי גדול לילדכם.

אין מדובר רק בתאונות בבית הספר, אלא גם בתאונות מחוץ לבית הספר. תאונות אלו יכולות לתת פיצוי לילדכם, הן במסגרת ביטוח תאונות תלמידים שחל 24 שעות ביממה והן במסגרת פציעה מגורם אחר שאחראי לתאונה.

 

פציעות של תלמידים בעקבות מפגעים בבית הספר:

הורים רבים סבורים, כי כאשר הם שולחים את ילדיהם לבית הספר, הילדים מוגנים ועטופים בכפפות של משי. למרבה הצער, בחלק מבתי הספר בישראל קיימים מפגעים רבים, אשר מהווים סכנה בטיחותית לילדים.

הסכנות גדולות שבעתיים, שכן ילדים, קטנים וגדולים, הם בעלי אנרגיות עצומות ונוטים להתרוצץ ולשחק. לכן, כל מפגע הופך למסוכן יותר ומשכך, גם על בתי הספר חלה חובת זהירות מוגברת כלפי הילדים.

למרבה הצער, פציעות שכיחות ביותר הינן פציעות של אצבעות הידיים, כאשר נסגרות דלתות או נסגרים שערים על כפות ידי התלמידים. פציעות שכיחות נוספות, הינן פציעות בשיעורי ספורט, כגון מתקני ספורט שאינם תקינים, פציעות במשחקי כדורסל או כדורגל וכיו"ב.

במידה וילדכם נפצע בבית הספר (תלוי בנזק שנגרם), הוא יכול לתבוע בשני מסלולים מקבילים ולהרוויח כסף בכל אחד מהם.

המסלול הראשון הוא מסלול של תביעה על פי פוליסת ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית הספר. מסלול זה מצריך או מינימום של ימי היעדרות רצופים של התלמיד מבית הספר בעקבות הפציעה (90 יום מינימום ועד חצי שנה מקסימום), או מינימום של 5% נכות קבועה בעקבות הפציעה (כל אחוז נכות שווה מעט יותר מ-1,000 דולר).

המסלול השני הוא מסלול של תביעה מכוח פקודת הנזיקין. במידה וילדכם נפגע בבית הספר מחמת מפגע של בית הספר או של צד ג' אחר, ביכולתו לתבוע את המעוול ולקבל פיצוי בגין הפציעה. חשוב לדעת, כי תביעות של ילדים מכוח פקודת הנזיקין, הן תביעות שמקנות סכומי כסף גבוהים במיוחד (תלוי כמובן במידת הנזק). הסיבה לכך היא שרכיב נזק עיקרי שמקנה פיצוי הינו רכיב נזק של אובדן כושר השתכרות בעתיד.

הפסיקה מנחה, כי מכיוון שאין יודעים כיצד ישתכר הילד בעתיד ובאיזו עבודה יעבוד, אזי מחשבים את הפיצוי על פי השכר הממוצע במשק, אשר עומד בשנת 2018 על ממוצע של כ-10,000 ₪ – על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הורים, חשוב שתדעו כי ניהול תיקים אלו באופן סבלני הינו תנאי הכרחי להצלחה. בדרך כלל לא מומלץ למהר ולהתפשר עם חברת הביטוח, שכן פעמים רבות ניהול משא ומתן ארוך יותר וסבלני, מביא עימו תוצאות טובות יותר, קרי סכומי כסף גבוהים יותר.

המהפכה הגדולה בביטוח תאונות תלמידים:

לאט לאט ובשקט התחוללה מחודש ספטמבר 2016 מהפכה של ממש בנוגע לביטוח תאונות תלמידים שחל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע וללא קשר האם התלמיד נפצע בבית הספר או במקום אחר.

עד ליום 31.8.2016 תלמיד שנפצע היה צריך להעדר לפחות 21 ימים ברציפות מבית הספר, זאת על מנת לקבל 94 שקלים ליום (צמודים למדד) ובניכוי של 5 ימי המתנה.

החל מיום 1.9.2016 תלמיד שנפצע צריך להעדר לפחות 90 ימים ברציפות מבית הספר, זאת על מנת לקבל 213 שקלים ליום (צמודים למדד) ובניכוי 5 ימי המתנה.

גם בעניין של סכומי פיצויים לנכות קבועה חל שינוי.

עד ליום 31.8.2016 תלמיד שנפצע ונותרה לו נכות בשיעור של 5% לפחות (נכות לא אסתטית), היה זכאי לקבל סך של 3,760 ₪ לכל אחוז של נכות (צמודים למדד).

החל מיום 1.9.2017 תלמיד שנפצע ונותרה לו נכות בשיעור של 5% לפחות (נכות לא אסתטית), יהיה זכאי לקבל סך של 4,020 ₪ לכל אחוז של נכות (צמודים למדד).

יוצא מזה, כי אם בעבר תלמיד ששבר יד או רגל ושנעדר לתקופה סטנדרטית מבית הספר (כפי שקורה לילדים רבים), הרי שהיה זכאי לפיצוי כל שהוא (גם אם סמלי).

כיום הפוליסה מתייחסת בעיקר לתאונות קשות יותר (צורך ב- 90 ימי היעדרות לפחות), אך מצד שני סכומי הפיצוי לימי ההיעדרות עלו ביותר מפי שניים.

יש לזכור, כי לא חל שינוי על התיישנות בגין פוליסה תאונות תלמידים (ההתיישנות על פי חוק). תביעה בגין פוליסה זו תתיישן כאשר יגיע הילד לגיל 21 (שלוש שנים מיום הגיע הקטין לגיל 18).

לסיכום:

החל מיום 1.9.2016 חלה מהפכה של ממש בביטוח תאונות תלמידים.

הפוליסה כיום מיטיבה עם תלמידים שנפצעו פציעות קשות יותר ונעדרים מבית הספר זמן ממושך לאחר התאונה, לעומת זאת תלמידים שנפצעו פציעה קלה יותר (כפי שקורה לרוב הילדים) מקופחים מהפוליסה החדשה, שכן לא יהיו זכאים לכל פיצוי כספי.

בכל תאונה של קטין מומלץ להתייעץ עם המומחים בתחום וזאת על מנת שילדכם לא ייאבד את זכויותיו לפיצוי כספי הולם.

חמישה פסקי דין אשר עוסקים בתאונות תלמידים במהלך שיעור:

ילדים ונערים נוטים להשתובב ולשחק במהלך שיעור בבית הספר כדבר שבשגרה. למרבה הצער, מספר מצומצם של משחקים אלו מסתיים לעיתים בפציעות קלות של תלמידים. כמו כן, מספר מצומצם עוד יותר של המשחקים מסתיים בפציעות בינוניות/קשות של אותם תלמידים.

אבקש לשתף אתכם בחמישה פסקי דין, אשר עוסקים בתאונות תלמידים במהלך שיעור.

1. תלמיד בן 12, אשר סבל משברים קודמים בידו, נפצע פעם נוספת בידו כאשר שיחק כדורסל במסגרת שיעור ספורט. הוגשה תביעה כנגד בית הספר בטענה כי אמו של התלמיד ביקשה באופן מפורש מבית הספר, כי ילדה לא ישותף בזמן הקרוב בשיעורי ספורט, זאת על מנת שלא ישבור את ידו פעם נוספת, אך בית הספר לא הקפיד בעניין ולכן התרשל.

בית המשפט קבע כי משרד החינוך יפצה את התלמיד בסכום של 128,000 ש"ח, אשר כוללים פיצוי בגין הפסד כושר השתכרות לעתיד, כאב וסבל, עזרת הזולת והוצאות רפואיות.

2. תלמיד בן 16 נפצע בברכו (פיקת הברך) במהלך שיעור בבית הספר, עת הייתה קטטה בין תלמידים והתלמיד נפגע תוך כדי הקטטה (התלמיד לא היה מעורב בקטטה). טענת התלמיד הייתה כי המורה איחרה לשיעור ולכן לא היה פיקוח על התלמידים והתאונה התרחשה.

בית המשפט קבע כי התלמיד יפוצה בסכום של 198,000 ש"ח, בעיקר בגין העובדה כי בשל נקיעות חוזרות של פיקת הברך, תיוותר לתלמיד מגבלה אורטופדית לכל ימי חייו.

3. תלמיד בן 17 בישיבה תיכונית התעוור בעין אחת, עת במהלך שיעור בספרייה רבו שני תלמידים, כאשר לפתע אחד מהם הרים ספר כבד מאוד וזרק על התלמיד השני. כאמור, התלמיד נפגע בעינו, התעוור בעין אחת ונקבעו לו 30% נכות.

טענת התלמיד הייתה כי אנשי החינוך שהיו במקום האירוע לא טרחו להתערב בקטטה, אלא גרמו לה להתפתח ולהסלים.

בית המשפט פסק כי התלמיד שהתעוור יפוצה בסכום של כ-1,500,000 ש"ח, כאשר הישיבה תישא ב-70% מהנזק ואילו התלמיד הפוגע יישא ב-30% מהנזק.

4. ילדה נפגעה במהלך שיעור התעמלות בבית הספר, עת המורה ביקשה מהילדה לדלג מעל כדורים אשר היו מסודרים בשורה, הילדה דילגה, אך נפלה ושברה את קרסולה.

בית המשפט קבע כי בית הספר אשם בתאונה, שכן התרגיל שהילדה ביצעה יצר סיכון בלתי סביר כלפיה. בית המשפט פסק כי משרד החינוך ישלם לילדה פיצוי בסך של 122,000 ש"ח.

5. תלמיד בן 15 נפגע בבית הספר בכניסה לשיעור, עת פתח דלת זכוכית שהייתה במקום, הזכוכית הייתה סדוקה, היא התנפצה על התלמיד וידו השמאלית נחתכה. כתוצאה מהחתך נגרמו לתלמיד קרעים בגידים וכן פגיעה בעצבי היד.

בית המשפט פסק כי הדלת שהותקנה לא הייתה תקנית וקבע כי התלמיד יפוצה בסכום של 400,000 ש"ח, כאשר 75% מהפיצוי ישולם על ידי בית הספר ו-25% מהפיצוי ישולם על ידי העירייה.

פציעות של ילדים בגני שעשועים:

ילדים הם הדבר החשוב ביותר וההורים עושים ככל יכולתם בכדי לשמור על ילדיהם. למרבה הצער עולמנו משופע בסכנות ובמפגעים שונים.

במקרה שילדכם נפצע בגן שעשועים יכול והנכם יכולים לתבוע פיצויים עבורו ממספר גורמים שונים. במידה והפציעה נבעה ממפגע כל שהוא, ביכולתכם לתבוע את העירייה, אשר אחראית לתקינותם של גני השעשועים ולתחזוקתם. כמו כן, הנכם יכולים לתבוע גם את חברת הביטוח שמבטחת את תלמידי בית הספר בביטוח תאונות אישיות.

כל עירייה מחויבת על פי "פקודת העיריות" לדאוג לבטיחות תושביה ולאפשר להם חיים תקינים ללא מפגעים (עד כמה שניתן). במידה וקיים מפגע כל שהוא במתקנים עצמם, במדרכה הסובבת את המתקנים, בגדרות או מפגעים שונים נוספים, הרי שיש לכם כהורים כתובת מוסמכת לפניות ולתביעה במידת הצורך כנגד העירייה.

לעיתים קרובות העיריות מתגוננות באופן כזה שהן מטילות את האשמה או חלקה על היצרנים של מתקני גן השעשועים או על המתקינים של גן השעשועים עצמם. כמובן שנתון זה אינו צריך לעניין את ההורים או את הילד הנפגע ומשא ומתן לחלוקת האחריות מתבצע בין האשמים עצמם, או שבית המשפט מחליט על מי להטיל את האחריות.

בנוסף, ניתן לתבוע את ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית הספר, אשר חל 24 שעות ביממה, ללא קשר האם הילד נפצע בבית הספר או במקום אחר. תביעה מול חברת הביטוח של תאונות אישיות מתקיימת כאשר הילד נעדר מבית הספר בעקבות התאונה משך של 90 יום ברציפות לכל הפחות (עדכני לפוליסה מיום 01.09.2016), או שבעקבות אותו אירוע נותרה לילד 5% נכות קבועה לפחות.

חשוב לדעת, כי גם אם הנכם עובדי עירייה או בקשרים עם העירייה, אתם זכאים לתבוע עבור ילדכם את הפיצוי המגיע לו. אל תחששו כי כספי הפיצויים מפחיתים את תקציב העוגיות בעירייה או את תקציב הקפה, שכן כל עירייה מבוטחת בחברת ביטוח והיא מכסה על כל הנזקים שנגרמים לתושבי העיר.

כמו כן, חשוב גם לזכור כי קיימת התיישנות בתביעות של ילדים. ההתיישנות בתביעה מול העירייה או כנגד מעוולים נוספים מסתיימת רק כאשר הילד מגיע לגיל 25 (7 שנים של התיישנות לאחר שמלאו לו 18). התיישנות בתביעה מכח פוליסת ביטוח של תלמידי בית הספר מסתיימת כאשר הילד מגיע לגיל 21 (3 שנים של התיישנות לאחר שמלאו לו 18).

עם זאת, רצוי שלא להמתין לגילאים כל כך מתקדמים ולהתחיל בטיפול משפטי בהקדם, שכן תיקים בנזקי גוף, ככלל, אורכים זמן רב ולעיתים משך של שנים רבות.

כיצד תקבלו כסף אם ילדכם נפצע בטיול:

בכל שנה יוצאים ילדים לטיולים מטעם בית הספר מספר פעמים בשנה. טיולים מטבעם, כפי שהם גם מהנים, טומנים בחובם סיכון אפשרי לילד (חס וחלילה).

חשוב לדעת, כי במידה וילד נפצע בטיול של בית הספר, הוא זכאי לפנות למספר גורמים לשם קבלת פיצוי כספי עבור נזקיו. הגורם הראשון הינו הגורם הביטוחי מכח פוליסת ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית הספר, אשר חלה 24 ביממה וללא קשר האם התאונה התקיימה בבית הספר או מחוץ לבית הספר. בשנים האחרונות מבטחת חברת הביטוח "כלל" את תלמידי בית הספר וקיימת בחברה מחלקה מיוחדת שמטפלת בתאונות אישיות של תלמידים.

הגורם השני שניתן לפנות אליו הוא משרד החינוך (במידה ומדובר בבית ספר ציבורי), או בית הספר עצמו (במידה ומדובר בבית ספר פרטי). גם אם לכאורה נראה כי התאונה אירעה בגלל חוסר זהירות של הילד, ניתן פעמים רבות להגיש תביעה כנגד בית הספר מכח פקודת הנזיקין, בגין חוסר השגחה על הילד או חוסר הדרכה מטעם בית הספר על סכנות צפויות במהלך הטיול.

כמובן שבמידה וישנם גורמים נוספים שהתרשלו כלפי ילדכם, הרי שניתן לפנות גם אליהם לצורך קבלת פיצוי ובמקרה הצורך להגיש נגדם תביעה.

אל תחששו כי תביעה שלכם כנגד בית הספר תפחית את תקציב הטושים בכיתה או תבטל את תקציב הכיבוד באסיפת הורים. מאחורי בתי הספר הציבוריים מסתתרת חברת הביטוח "ענבל" ומאחורי בתי הספר הפרטיים מסתתרות תמיד חברות ביטוח בישראל, אשר כיסיהן עמוקים ובסופו של יום הן אלו שמשלמות את הפיצוי לילד ולהוריו.

כאשר הילד קטין (עד גיל 18), הפנייה או התביעה אל הגורמים הנ"ל וכן קבלת הפיצוי תיעשה דרך הוריו, שכן הורים הינם האפוטרופוסים הטבעיים על ילדיהם.

במידה והילד הפך להיות בגיר במרוצת הזמן, הרי שכל הפניות או התביעות לגורמים ייעשו רק דרך הילד והפיצוי יעבור ישירות אל כיסו של הילד.

גם אם עברו שנים רבות מיום התאונה בטיול, יכול מאוד להיות כי עדיין אתם יכולים לתבוע את הגורמים הרלוונטיים. התיישנות אצל קטינים מתחילה מיום הגיעם לגיל 18 שנה. משכך, תביעה מכח פוליסת ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית הספר תתיישן מיום הגיע הילד לגיל 21 שנה ואילו תביעה מכח פקודת הנזיקין (כנגד בית הספר ו/או גורמים אחרים), תתיישן רק מיום הגיע הילד לגיל 25 שנה.

חשוב לזכור כי התיישנות נעצרת אך ורק עם הגשת תביעה לבית המשפט ואיננה נעצרת כאשר אתם שולחים מכתבי דרישה או משוחחים טלפונית עם הגורמים השונים.

אל תחמיצו את ההזדמנות לקבל עבור הילד את הפיצוי המגיע לו, שכן תביעות עם נזקים בלתי הפיכים לילד יכולות לעמוד לעתים על סכומים של מאות אלפים ואף מיליוני שקלים. ניתן לתבוע גם בגין צלקות שנותרו לילד בגלל התאונה ורק בעניין זה ניתן לקבל סכומים ניכרים ביותר.

פציעות ופגיעות של ילדים בבית מלון:

משפחות בישראל נופשות בבתי מלון כדבר שבשגרה. ההורים מבלים עם ילדיהם בבתי מלון ברחבי הארץ ונהנים במלון על מתקניו השונים.

אולם, חשוב לזכור כי הניסיון מלמד שבתי מלון מהווים קרקע פורה לפציעות של ילדים. מרבית הפציעות מתרחשות בבריכה ועל שפת הבריכה. תאונות רבות קורות לילדים בעקבות החלקה ממים המצויים בשפת הבריכה וסביבתה. תאונות נוספות מתרחשות בבריכה כתוצאה מחפצים חדים ומזכוכיות שבורות, אשר מחפשות רגליים יחפות בכדי להיכנס אליהן.

לא עלינו, אך לעיתים קורות תאונות קשות יותר, בהן ילד טובע בבריכה או שנפצע כתוצאה מקפיצה למים.

תאונות נוספות מתרחשות במלונות, כאשר ילדים רצים בחדר האוכל של המלון ולא נזהרים ממכשירי חשמל חמים או ממזון שנפל על הרצפה. כן, תאונות מתרחשות בחדרי המלון כתוצאה מנפילה של מדפים או ממפגעים המצויים בחדר.

לעיתים כשמחפשים בגוגל רואים באתרים דוגמת פייסבוק, וואלה, YNET, יוטיוב ו – MAKO, סרטונים מצחיקים על נפילות של ילדים בבריכות ובבית מלון. הסרטונים רק מתארים את מצב הפארודיה, אך אינם מממחישים את הפגיעות הקשות שאירעו לילד ואת העובדה כי במקרים מסוימים הילד אף יצטרך את המוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת קצבת נכות.

תאונות אלו עלולות להותיר נכות לילד, קרע במיניסקוס, קרסול, שרירים, כף רגל, גב, צוואר וכמובן כאב מתמשך.

כאשר ילד נפצע בבית מלון ניתן לפעול בשני מישורים משפטיים. האחד, תביעה מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית הספר, אשר חלה 24 שעות ביממה וללא קשר האם הילד נפצע בבית הספר או מחוצה לו. המישור השני, הוא בחינת אפשרות לתבוע את המלון מכוח פקודת הנזיקין בגין רשלנות המלון. כל אירוע פגיעה צריך להיבחן לגופו מבחינה משפטית על ידי עורך דין המתמחה בתחום הנזיקין, אשר יבדוק האם האירוע נבע כתוצאה מרשלנות המלון (חלקית או מלאה) ואז יתחיל בהליך משפטי כנגד בית המלון.

חשוב לזכור, כי תביעה מכוח חוק חוזה הביטוח מתיישנת רק כאשר הקטין מגיע לגיל 21 שנה (3 שנים מיום שמלאו לו 18 שנה) ותביעה מכוח פקודת הנזיקין מתיישנת רק כאשר הקטין מגיע לגיל 25 שנה (7 שנים מיום שמלאו לו 18 שנה).

יש להוסיף, כי במידה וקטין נפצע ונגרמה לו נכות מסוימת (פיזית או נפשית), ניתן לקבל סכומים ניכרים ביותר, אשר עומדים לעיתים על עשרות או מאות אלפי שקלים. לכן מומלץ לנהל תיקים אלו בחוכמה ובסבלנות וזאת בכדי למקסם את סכום הפיצוי.

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן