תביעה אזרחית בנזיקין בעקבות מעשה פלילי

מדינת ישראל איננה חברה סובלנית וניתן לראות בשנים האחרונות מגמה ברורה של עלייה במקרי פשיעה קלים ואף קשים ביותר. נוכח ריבוי המקרים והתעצמותם, אנשים כבר כמעט ואינם מזדעזעים כשהם שומעים על מקרה של אונס ברוטלי, תקיפה אכזרית או שוד אלים.

במידה וביצעו כנגדכם מעשה פלילי כל שהוא, אשר גרם לפגיעה בגוף, נפש או ברכוש, אל תסתפקו בפיצוי שיינתן לכם במסגרת ההליך הפלילי שינוהל כנגד העבריין ודעו כי יש באפשרותכם להגיש גם תביעה אזרחית משלכם.

בהליך הפלילי (שמנוהל על ידי המדינה כנגד העבריין), העונש הכספי שמטילים על העבריין הוא בדרך כלל נמוך מאוד ולעיתים אפילו מעליב. עם זאת, יש באפשרותכם לתקן את המצב ולהגיש תביעה אזרחית לשם פיצוי הולם מטעם המעוול.

ישנן שתי דרכים להגיש תביעה אזרחית לאחר פסק דין פלילי. הדרך הראשונה נקראת "תביעה אזרחית נגררת לפלילים". תביעה זו חייבת להיות מוגשת בתוך 90 יום בלבד מהיום שבו פסק הדין כנגד העבריין הפך להיות חלוט וסופי (שלא ניתן לערער עליו). כמו כן התביעה חייבת להיות מוגשת לשופט אשר פסק בדין הפלילי. היתרון בהגשת תביעה אזרחית נגררת הוא שפסק הדין הפלילי שניתן כנגד העבריין הופך לראייה מוחלטת במשפט האזרחי. קרי, אין צורך לפתוח את התיק ולנהל אותו מחדש, אלא עוברים באופן ישיר לשאלת גובה הנזק של הקורבן. החיסרון בהליך זה מתבטא בכך שניתן להגיש תביעה אזרחית נגררת רק כנגד העבריין עצמו ולא כנגד גורמים נוספים (במידה ויש כאלה).

הדרך השניה להגיש תביעה אזרחית עקב מעשה פלילי, היא בעצם הדרך הרגילה. לקורבן העבירה יש זמן של 7 שנים של התיישנות מיום העבירה, להגיש תביעה אזרחית כנגד העבריין. היתרון בתביעה זו היא שניתן להגיש את התביעה כנגד העבריין וכנגד גורמים נוספים אם קיימים כאלה (לדוגמא: מוסדות לימוד, פנימיות, חברות שונות, מדינת ישראל, משטרה וכיו"ב). כמו כן, ניתן להגיש את התביעה בכל בית משפט בישראל (בכפוף לכללי הסמכות המקומית הרגילים). החיסרון המרכזי בהליך זה הוא שפסק הדין הפלילי שניתן כנגד הנאשם, מתקבל בהליך האזרחי רק כ"ראיה לכאורה". משכך, העבריין יכול במשפט האזרחי לבקש "לפתוח" את התיק ולנהל אותו מחדש.

חשוב לדעת כי ויתור על תביעה אזרחית משמעו לעיתים ויתור על פיצוי ניכר ביותר. בישראל נפסקו לא פעם פיצויים בגין מעשי אונס קשים בסכומים של מאות אלפים ואף מיליוני שקלים. כן, גם במקרי תקיפה, שוד ועבירות אחרות נפסקו לקורבנות פיצויים ניכרים ביותר – הכל כמובן בהתאם לפגיעתם ולנזקיהם.

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן