עורך דין תאונות דרכים בתל אביב

תאונות דרכים אלו הם אירועים אשר הופכים את החיים ומשנים מקצה אל קצה את האדם שנפגע בהם.

כמובן שהפגיעה היא לא רק בנפגע תאונת דרכים עצמו, אלא גם בסביבה הקרובה שלו ובמשפחתו. לעתים הפגיעה היא פגיעה פיזית, לעתים הפגיעה היא פגיעה נפשית ולעתים קרובות הפגיעה בתאונת דרכים משלבת גם את שני הדברים.

תאונות דרכים בדרך כלל מייצרות מספר שלוחות של הליכים. ראשית כל, תביעה לביטוח לאומי לדמי פגיעה ולקביעת דרגת נכות (במידה ומדובר בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה). בד בבד, תביעת אובדן כושר עבודה לביטוח של הפנסיה. כמובן שבמידה וישנו ביטוח תאונות אישיות ניתן להפעיל גם אותו ולאחר מכן הליך של תביעת מול ביטוח החובה של הרכב.

במידה ונפגעתם בתאונת דרכים ואתם זקוקים לעורך דין תאונות דרכים תל אביב, משרד עו"ד ינון הדאיה ישמח לעמוד לרשותכם ולטפל בכם במקצועיות ובמסירות עד להשגת התוצאה המקסימלית.

עו"ד הדאיה מתמחה בתאונות דרכים באזור מרכז הארץ ומלווה את לקוחותיו לוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי, לשם השגת הפיצויים הגבוהים ביותר עבור לקוחותיו.

עו"ד הדאיה הינו עורך דין תאונות דרכים המטפל בנפגעי תאונות דרכים רבים בתל אביב על הצד הטוב ביותר, תוך שילוב של מקצועיות ומסירות כלפי כל לקוח.

עורך דין תאונות דרכים בתל אביב

כיצד נקבעת נכות לנפגע בתאונת דרכים?

הליך קביעת הנכות בתאונת דרכים שונה מאוד מכל מה שאנו מכירים ולעיתים אף יכול לגרום לבלבול מסוים.

בתאונת דרכים עורך הדין של התובע מגיש את המסמכים הרפואיים של הנפגע לבית המשפט ומבקש למנות מומחה רפואי בתחום מסוים.

בית המשפט בוחן את המסמכים וקובע האם קיימת "ראשית ראיה" למינוי מומחה רפואי רלוונטי (בכ-70% מהתאונות מדובר על מומחה אורטופדי).

השאלה השניה והמשמעותית שבית המשפט שואל את עצמו, היא מי הגורם שיישא בעלות המומחה הרפואי (עלות שנעה בין 5,000 ₪ ל-7,000 ₪). ככל שהממצאים במסמכים הרפואיים יעידו כי לנפגע נגרמה פגיעה שיכולה להותיר נכות, כך בהתאמה בית המשפט ייטה להשית את עלות המומחה על חברת הביטוח.

ככל שהממצאים הרפואיים יהיו גבוליים לעניין נכות, כך בית המשפט ייטה להשית את עלות המומחה על התובע, או שבמרבית המקרים יחלק את עלות המומחה בין הצדדים.

חשוב לדעת, כי בתאונת דרכים אסור לתובע או לחברת הביטוח להגיש חוות דעת רפואיות של מומחים פרטיים. במידה ועושים כן, בית המשפט עלול להפעיל סנקציות חריפות, לרבות מחיקת כתבי טענות, פסיקת תשלום הוצאות וכדומה.

לאחר שהמומחה הרפואי מתמנה על ידי בית המשפט, הן הנפגע והן חברת הביטוח שולחים למומחה את החומר הרפואי של הנפגע (אסור לשלוח חוות דעת/הערכות נכות).

חברות הביטוח ינסו פעמים רבות להציג מסמכים רפואיים קודמים של הנפגע ולטעון כי הבעיות הרפואיות שלו אינן שייכות לתאונה נשוא התביעה, אלא שייכות לעבר.

לאחר קבלת החומר, המומחה הרפואי מעיין בתיק המסמכים ומזמן את הנפגע למרפאה לשם בדיקה רפואית.

לאחר מכן (בדרך כלל סדר גודל של כחודשיים), מגיש המומחה את חוות דעתו לבית המשפט ובחוות הדעת הוא קובע האם לנפגע נותרה נכות קבועה בעקבות התאונה ומהו שיעור הנכות.

לאחר הגשת חוות הדעת ישנם לצדדים (הנפגע וחברת הביטוח) הזדמנות לשלוח למומחה הרפואי שאלות הבהרה בנוגע לחוות הדעת, והמומחה מחויב לענות תשובות על השאלות ולשלוח אותן לבית המשפט ולצדדים.

יש לציין, כי במידה ולא מגיעים לפשרה בתיק ומתקיים שלב ההוכחות (חקירות על דוכן העדים), יש לצדדים את הרשות להזמין את המומחה הרפואי לעדות על חוות דעתו. בית המשפט חייב ואין לו שיקול דעת למנוע את חקירת המומחה על דוכן העדים.

חשוב לדעת, כי במידה ואחד מהצדדים חפץ לחקור את המומחה הרפואי יש לאפשר לו לעשות כן. גם אם המומחה הרפואי הלך לעולמו לאחר כתיבת חוות הדעת ובטרם חקירתו על דוכן העדים, יש לבטל את חוות דעתו ולמנות מומחה רפואי אחר שיחווה דעתו בעניין הרלוונטי.

ההבדלים בסכומי הפיצוי בין תאונת דרכים ובין תאונות אחרות:

רבים לא יודעים זאת, אך ישנם הבדלים משמעותיים בסכומי הפיצוי (שמורכבים מרכיבי פיצוי) בין תאונת דרכים ובין תאונות שונות, אשר אינן נכנסות להגדרה המשפטית של תאונת דרכים.

סכומי הפיצוי בתאונת דרכים ככלל יהיו נמוכים יותר מאשר בתאונות אחרות, זאת מפאת העובדה כי בתאונת דרכים ישנם שני רכיבי פיצוי מהותיים, אשר מוגבלים בסכומם לנוסחה מתמטית. זאת בניגוד לתאונות אחרות, אשר אותם רכיבי הפיצוי הם בלתי מוגבלים ונתונים לשיקול דעתו של השופט היושב בדין.

רכיב הפיצוי הראשון המוגבל בסכומו בתאונת דרכים הינו רכיב של כאב וסבל (מונח של מעין עגמת נפש בדיני נזיקין).

הסכום המקסימלי בתאונת דרכים בגין כאב וסבל עומד על סכום של כ-170,000 ₪ לנכות מלאה. חשוב לדעת, כי כאשר אדם נפגע והוא מעל גיל 30, אזי ינוכה בגינו 1% מהסכום המקסימלי לגבי כל שנה בגילו.

קרי, כאשר נפגע אדם מבוגר בתאונת דרכים, פוחת הסכום שהוא יכול לקבל בגין כאב וסבל באופן דרמטי. במקרה של מוות בתאונת דרכים חס וחלילה, ישולם לעיזבון המנוח בגין כאב וסבל סכום של 25% מהסכום המקסימלי, קרי כ-42,500 ₪.

לעומת זאת, רכיב כאב וסבל בתאונה שהיא איננה תאונת דרכים אינו מוגבל עקרונית, אך הנורמה השיפוטית הנוהגת היא לפסוק פי 2.5 עד פי 3 מהסכום אותו היה צריך לפסוק במידה והאירוע היה מוגדר כתאונת דרכים (למרות שהשופט אינו מוגבל בסכום וברשלנות רפואית לדוגמא יכול להיפסק פיצוי בגין כאב וסבל גם סכום של מיליון שקלים).

קרי, אם אדם נפגע בתאונת דרכים והיה צריך לקבל 50,000 ₪ בגין כאב וסבל, הנורמה השיפוטית לפסוק לו פיצוי בגין כאב וסבל במידה והתאונה איננה תאונת דרכים יעמוד על סכום של כ-150,000 ₪.

גם במקרה מוות חס וחלילה בתאונה שהיא איננה תאונת דרכים, סכום הפיצוי בגין כאב וסבל יעמוד בדרך כלל על סכום של שש ספרות לכל הפחות (תלוי בגילו של המנוח ובסיטואציה).

רכיב הפיצוי השני המוגבל בסכומו בתאונת דרכים הינו רכיב של אובדן כושר השתכרות. בתאונה המוגדרת תאונת דרכים ישנה הגבלה משמעותית על רכיב זה והסכום המקסימלי לפיצוי עומד על מקסימום של פי שלושה מהשכר הממוצע במשק (כ-11,000 ₪), קרי כ-33,000 ₪.

יוצא מזה, כי אדם שנפגע בתאונת דרכים, הרוויח לפני התאונה 50,000 ₪ ואיבד את כל יכולתו להשתכר בעקבות התאונה, סכום הפיצוי שישולם לו בגין אובדן היכולת שלו לעבוד בעתיד לא יעמוד על 50,000 ₪ בחודש, אלא יעמוד על סכום מקסימלי של 33,000 ₪ בחודש.

לעומת זאת, אדם שנפגע בתאונה שהיא איננה תאונת דרכים ואיבד את כל יכולתו להשתכר בעקבות התאונה, בית המשפט רשאי לפסוק לנפגע סכום על פי ראות עיניו. כלומר, גם אם אדם הרוויח 50,000 ₪ טרם התאונה (שאיננה תאונת דרכים) והוא איבד את כל יכולתו להשתכר, בית המשפט רשאי לפסוק לנפגע פיצוי בגין אובדן כושר השתכרות, אשר מגלם סכום של 50,000 ₪ מידי חודש בחודשו (עד גיל 67).

לסיכום: כפי שראינו סכומי הפיצוי בתאונת דרכים, שונים באופן מהותי מסכומי הפיצוי בתאונות אחרות. על מנת שתוכלו למקסם את סכומי הפיצוי, מומלץ מאוד להגיש תביעות אלו לבית המשפט עם המומחים בתחום.

תאונה על אופנוע – כיצד תקבלו כסף?

עניין ידוע הוא כי רכיבה על אופנוע מסוכנת יותר מנסיעה ברכב. מבחינה סטטיסטית האפשרות להיפגע מרכיבה על אופנוע (נהג או נוסע), גבוהה במידה ניכרת מהאפשרות להיפגע בנסיעה בכלי תחבורה אחר. בדיוק מסיבה זו, ביטוח חובה באופנוע יקר באופן משמעותי מעלותו של ביטוח חובה ברכב פרטי.

אם נפגעתם בתאונת אופנוע ואפילו אם אתם אשמים בתאונה או שסתם נפלתם מהאופנוע, דעו כי מדובר בתאונת דרכים ומגיע לכם פיצוי בגין נזקי הגוף שקרו לכם.

גם אם לא חבשתם קסדה בעת התאונה או שאפילו נתקעתם סתם כך בעמוד חשמל, דעו כי במידה ונפגעתם בגוף, אתם זכאים לקבל פיצוי מחברת הביטוח.

עליכם להודיע למשטרה על התאונה ולאחר כשבועיים תקבלו טופס מהמשטרה, אשר מתעד את מקום ומועד התאונה, פרטי חברת הביטוח של הנהג, מספר הפוליסה ופרטי הנפגעים בתאונה.

נזקי תאונות אופנוע, מאופיינים פעמים רבות, מלבד בפגיעות אורטופדיות, גם בפגיעות נוירולוגיות ופגיעות בפנים, אשר מצריכות טיפול של מומחה פה ולסת/רופא שיניים.

חשוב להדגיש, כי במקרה של תאונת אופנוע קשה, אשר בעקבותיה אדם אינו מסוגל להתפרנס מעבודתו ו/או לפרנס את משפחתו, ניתן לקבל במקרים מסוימים "תשלום תכוף" – תשלום אשר משולם לנפגע על ידי חברת הביטוח מידי חודש בחודשו (עוד בטרם ניתן פסק דין ולעיתים עוד בטרם מוגשת תביעה לבית המשפט) והתשלום מקוזז מהסכום הסופי בסיום התיק.

את הבקשה לתשלום תכוף יש להגיש תחילה לחברת הביטוח בליווי תצהיר מפורט על הכנסות והוצאות.

לאחר שליחת הבקשה לחברת הביטוח יש להמתין משך של 60 יום ובמידה וחברת הביטוח מסרבת לשלם את התשלום ו/או משלמת תשלום נמוך ו/או מתעלמת לחלוטין מהבקשה, ניתן להגיש בקשה לתשלום תכוף לבית המשפט בליווי תצהיר.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע, כי במידה ובית המשפט פוסק לנפגע תשלום תכוף, זמן התשלום לא יעלה על פרק זמן של שנתיים, אלא אם בית המשפט קבע אחרת מטעמים מיוחדים.

את הבקשה לתשלום תכוף רצוי להגיש עם המומחים בתחום, שכן ניתן לעיתים לקבל סכומים ניכרים ביותר מחברת הביטוח, עוד בטרם החליט בית המשפט על התיק ועל הנזקים בו.

אין זה משנה אם הבקשה מוגשת על ידי עורך דין לתאונות לדרכים בדימונה, עורך דין תאונות דרכים בבאר שבע, עורך דין תאונות דרכים בדרום או בכל מקום אחר בארץ. הדבר החשוב מכל הוא שימלאו עבורכם את הבקשה לתשלום תכוף באופן ראוי, על מנת שלא יקופחו זכויותיכם.

ביטוח חובה, צד ג' ומקיף:

אנשים רבים שאני פוגש מתבלבלים פעם אחר פעם בהבדלים בין ביטוחי הרכב השונים. בלבול זה עלול להיות קריטי, שכן במידה ולא עשיתם ביטוח רלוונטי עבורכם, הדבר עלול להיות לעת צרה בעוכריכם – עד כדי פשיטת רגל או נזק כספי בלתי הפיך.

נעשה מעט סדר בהבדלים בין ביטוחי הרכב השונים:

ביטוח חובה

כשמו כן הוא, חובה לעשות ביטוח לכל רכב בישראל. נהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף הינה עבירה פלילית ואף עשויה לשלול את הפיצוי בגין נזקי הגוף. ביטוח החובה מקנה פיצוי כספי במידה ונפגע בתאונת דרכים נהג הרכב, נוסע הרכב או הולך רגל.

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים הוא תובע את ביטוח החובה שלו בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. נוסע ברכב תובע את ביטוח החובה של נהג הרכב וגם הולך הרגל תובע את ביטוח החובה של נהג הרכב.

במידה ונהג הרכב נהג ללא ביטוח חובה בתוקף, תובע הנוסע/הולך הרגל את "קרנית" (גוף מטעם המדינה שנותן פיצוי לנפגעים בתאונות דרכים כאשר נהג הרכב נהג ללא ביטוח/תאונות פגע וברח). לאחר שקרנית משלמת את הכסף היא תתבע את נהג הרכב באופן אישי וזה האחרון יצטרך לשלם לקרנית את כל סכום הפיצוי אותו שילמה לנוסע/הולך הרגל, כולל הוצאות משפט וכדומה.

ביטוח צד ג'

ביטוח שמכסה פגיעה ברכוש של צד שלישי. אנשים רבים טועים לחשוב כי מדובר רק בנזק לרכבים אחרים, אך ישנן תאונות רבות בהם אנשים פוגעים בעמודי חשמל, חנויות ודברים נוספים שעולים על כל דמיון. נהיגה ברכב ללא ביטוח צד ג' עם כיסוי הולם (הסטנדרט הוא כיסוי של עד 500,000 שקלים לנזק), תגרום לנהג הרכב סיכונים בלתי סבירים בדרכיו, אשר עלולים להביא לכדי פשיטת רגל או התרוששות.

חשוב לציין, כי את הביטוח מפעילים רק כאשר נהג הרכב אשם בתאונה. במידה והוא אשם, יצטרך לשלם רק את עלות ההשתתפות העצמית (ועליית הפרמיה העתידית) וחברת הביטוח תשלם את יתרת התשלום.

ביטוח מקיף – ביטוח שמכסה נזקים שנגרמו לרכב שלכם, לרבות נזק כולל לרכב שמוביל להשבתתו וכן במקרה בו נגנב הרכב. יש לציין כי ביטוח מקיף כולל גם ביטוח צד ג'.

 

שיתוף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן